Terug in Thailand

03-02-2012

En voor je het in de gaten hebt zit je dan al weer een paar dagen in Thailand. Moe na een doorwaakte nacht en rondhangen op het vliegveld kwam ik 's ochtends aan op de luchthaven van Bangkok waar ik snel de shuttlebus wilde pakken. Deze handige bussen rijden je in redelijk korte tijd naar het centrum. Helaas, de shuttlebus was opgeheven en ik moest met de trein. Maar de fiets dan? Of ik hem kon opvouwen? Nou nee, dat gaat niet lukken. En dan mag hij dus niet in de trein. Nou ben ik dat stukje wel vaker gefietst dus snel de banden oppompen, trappers er weer opdraaien en het stuur recht en op de fiets over de snelweg richting centrum Bangkok. Het was rustig op zondagochtend.

Bangkok is zoals altijd warm en vol smog. Het is op zich een hele bruisende stad maar de duizenden taxi's, motor rickshaws, auto's en motorfietsjhes verstikken het klimaat. Jammer dat die mensen niet wat meer gaan fietsen, voor de meesten zou het een veel snellere en efficientere manier van vervoeren zijn en de stad zou een stuk leefbaarder worden. Maar Azie is gemotoriseerd en alles wat op lichamelijke inspanning lijkt, daar moeten ze erg om lachen.

Het visum voor Myanmar was al vlot geregeld. Daarna moest ik nog op zoek naar een veilige plek voor min fiets omdat ik hem niet meeneem naar Myanmar. Ook dat kon geregeld worden, hij staat bij Spice Roads Cycletours in Bangkok en je kunt op de banner klikken voor hun website. Erg vriendelijke mensen, het hele personeel kwam mijn fiets bekijken en toen ik zei dat er een kraakje in de trapper zat werden gelijk mijn cranks en trappers eraf gesloopt, het hele binnenwerk werd schoon gepoetst en geblazen en toen de onderdelen er weer opzaten was de kraak weg. Het bleek vol stof te zitten wat een knarsend geluid gaf. De man bij wie ik de fiets tenslotte achterliet vertelde dat hij er goed voor zou zorgen en dat hij hem voor het wegzetten nog wel even helemaal schoon ging maken. Daar was ik niet aan toe gekomen.

Ondertussen zit ik aan de kust. Even een beetje zeelucht. Pattaya is niet de meest verheven plaats om rond te hangen maar ik moest op zoek naar een goede tandarts en die is hier te vinden. Na het maken van foto's bleek dat een van de pijlers van mijn brug helaas is ingestort waardoor de brug instabiel is. Het lijkt India wel :-)  Maar het gevolg is wel dat er een dure behandeling moet plaatsvinden omdat de pijler gerepareerd moet worden en de brug vervangen. En naast de kosten, kost het ook veel tijd want al met al moet ik een dag of tien behandelingen ondergaan. Gelukkig kan het na de reis in Myanmar dus zodra ik terug ben gaan we er mee aan de slag. De tandartsen in Thailand staan overigens heel erg goed aangeschreven, daar maak ik me geen enkele zorgen over.

Wat een prettig gevoel om weer eens nieuwe kleren te dragen. Mijn oude spijkerbroek was ondertussen 6 maten te groot en shirtjes die in India prima kunnen, kunnen hier echt niet meer. Die heb ik achtergelaten in Sri Lanka.  Misschien een Sri Lankaan in. En voor de prijs van een jeans in Nederland koop je hier je hele zomergarderobe compleet dus dat is leuk winkelen. Alleen het passen was een beetje lastig, er was namelijk geen paskamer en dus had ik veel bekijjks.

Ik ben erg benieuwd hoe de situatie in Myanmar is. Vorig jaar was er al sprake van een zekere 'opening' en die schijnt zich nu in iets versnelde vorm voort te zetten. Eens kijken wat we daar van merken. We hebben een complete groep van 14 mensen van bijna 50 tot bijna 80 jaar dus ik ben een van de jonkies in de groep. Vorig jaar was de internet situatie in Myanmar erg minimaal en omdat we nu in nog meer afgelegen streken terecht komen verwacht ik niet erg regelmatig mijn stukjes te kunnen plaatsen of mijn e-mail te kunnen checken.

En dan nog een tip voor mensen die van mooie reisfoto's houden. Een van mijn sponsoren (koffie met koek) is: