Eerste indruk Sri Lanka

13-01-2012

De vlucht van Srilankan landde om een uur of tien 's avonds op de luchthaven, die zo'n 40 kilometer van de stad ligt. Dat is geen tijd meer om op de fiets te stappen en een guesthouse te zoeken dus de fiets achterin een grote taxi en ik werd naar een guesthouse in de buurt gebracht. De eerste indruk is dat het een groot verschil is met India. Het is in ieder geval een stuk schoner, je rijdt niet langs bergen straatvuil en het komt minder chaotisch over.

Ik voelde me al niet te fit toen ik uit Bangalore vertrok. Met de bus van Mysore naar Bangalore, daarna op de fiets naar de luchthaven en onderweg een kopje thee gedronken bij de familie Yesudas waar mijn broer Henk jaren geleden als vrijwilliger aan een projekt meewerkte voor minderbedeelde mensen en wat mede wordt gesponsord vanuit Nederland. De goede contacten bestaan nog  steeds en ik werd hartelijk ontvangen. Op dat moment had ik alleen maar dorst en heb een hele pot thee leeg gedronken.

Eenmaal op Sri Lanka dacht ik even dat het wel weer beter ging maar de volgende ochtend, fietsend richting de hoofdstad Colombo kwam ik er wel achter dat dat niet het geval was. Mijn conditie was ver onder het normale peil en al zwetend was het meer voortslepen dan prettig fietsen. Dus in Colombo maar even langs de eerste hulp. Gelukkig zijn de medische voorzieningen uitstekend in Sri Lanka en een aardige arts stelde vast dat het misschien niks bijzonders was maar dat ik voor de zekerheid wel een anti biotica kuur kreeg en er werd een bloedmonster genomen zodat ze kunnen zien of er iets loos is. Ik wacht nog op de uitslag maar voel me al weer stukken beter, even een paar dagen rustig aan. Even niet teveel fietsen.

Gelukkig heb ik nog wel iets van Colombo meegekregen. Sri Lanka is 150 jaar een Nederlandse kolonie geweest, iets wat ik niet wist. Wel wist ik dat de Nederlanders hier vroeger geweest waren maar dat het zo lang geduurd had en nog zoveel sporen had achter gelaten was me niet bekend. Verspreid in het land staan nog steeds Nederlandse gereformeerde kerken, er staan her en der nog Nederlandse forten (zelfs nog in gebruik bij het leger van Sri Lanka) en ik bezocht het Museum van de Nederlandse periode waar je nog een beetje een indruk krijgt van wat die Nederlanders in die tijd hier zochten.  Ze kwamen hier niet voor het strand en het mooie weer maar met name voor de specerijen handel, in die tijd een zeer lucratieve zaak en misschien nog steeds wel. Gisteren, onderweg naar Kandy, heb ik nog zp'n oude Nederlandse kerk bezocht die in de tachtiger jaren met Nederlandse hulp was gerestaureerd. In en om de kerk een hele verzameling grafstenen met Nederlandse teksten en dan bleek eens te meer dat de meesten in de tropen niet erg oud werden. Kinderen die vaak al heel jong stierven, twintigers, dertigers of veertigers die stierven door de malaria of de cholera, vrouwen die stierven bij de geboorte van een kind maar ook een enkeling die 70 of 80 werd. Het was blijkbaar geen makkelijk bestaan.

Sri Lanka heeft zwaar te lijden gehad van de langdurige burgeroorlog. Het is nu rustig sinds een paar jaar geleden de Tamil tijgers werden verslagen en hun leider werd vermoord. Maar je ziet nog wel dat het een land is waar waakzaamheid is. Overal militairen, alles wat ook maar enigszins van belang kan zijn wordt bewaakt. Bruggen, olieopslag tanks, de havens, e.d. Het tourisme is een grote bron van inkomsten voor het eiland en ze willen koste wat kost voorkomen dat een of andere aanslag het beeld van het eiland schaadt. geweest,

Overigens een schitterend eilend met palmstranden, het groen van de paddies en de wouden, palmbomen en vooral ook de vriendelijke mensen, de vaak prachtige vrouwen, de oude koloniale bouwwerken en niet onbelangrijk, het lekkere eten.

Ik ben gisteravond met de trein aangekomen in Kandy, in de bergen. Het is hier iets koeler en ik ga nog een of twee dagen gebruiken om weer geheel op krachten te komen. Mijn fiets kwam gister niet aan en dat is toch een wat ongemakkelijk gevoel maar ik mocht op het station blijven slapen in een prachtige jaren 30 stijl 'railway retiring room' . En ondanks dat de denderende treinen mijn bed af en toe deden schudden, heb ik er prima geslapen. Vanochtend stond mijn fiets keurig bij de pakket afdeling op me te wachten.