Weer thuis

18-04-2012

Weer terug in Groningen. En dan krijg je plotseling toegeroepen: "Hé ben ja al weer terug?" Ja dan moet ik tot mijn schaamte bekennen dat ik dat nog niet op de site had geschreven. De laatste dagen verliepen in een stroomversnelling. Terug van Chang Rai met een lange busreis naar Bangkok, daarna gelijk door naar een een laatste tandartsbezoek in Pattaya en met bus en boot naar Ko Chang waar Niek en Paulien en de kinderen hun laatste dagen op het strand doorbrachten. En ik dus ook.

Visa run

26-03-2012

De laatste fietstochten zitten er weer op. Van Chang Rai naar Mae Sai, aan de Birmeese grens bij Tachileik, wilde ik nog een laatste keer genieten van de zijweggetjes en dat heb ik geweten. Uiteraard ging het weer omhoog maar gelukkig bleef de weg goed begaanbaar. Hoewel het zwaar was ging het gestaag verder en verder richting de grens met Birma. Het weggetje loopt het laatste stuk parallel met en zo'n 100 tot 200 meter naast die grens. Op de steilste stukken moest ik lopen en duwen. Wat soms gebeurt is dat wanneer je een erg steil stuk klimt en daarna op een minder steil stuk komt, dit bijna vlak lijkt. Dus ik dacht op een gegeven moment een stuk vlak te zien, sprong op mijn fiets en zette kracht. Het was echter nog te steil, de versnelling stond verkeerd en 'pats', de ketting brak. Nu ben ik altijd op alles voorbereid, ware het niet dat mijn reserve spullen in Chang Rai lagen. Ik was met alleen de allernoodzakelijkste bagage op pad gegaan, in de wetenschap dat ik toch weer naar Chang Rai terug zou gaan. Ander verkeer was er niet behalve een hardloper. Geen idee waar die ergens vandaan kwam. maar een lift zat er niet in dus.

Berg op

23-03-2012

Ik was te vroeg met de hel van het noorden. Die moest nog komen. Ik vertrok op mijn gemak uit het dorpje, vond gelukkig een heerlijk bord nasi als ontbijt en vervolgens kwam ik een Spaanse fietser tegen waarmee ik een half uurtje heb staan praten. Hij was over land vanuit Spanje gekomen, via St Petersburg en Moskou, door Mongolie en China. Misschien een ideetje voor de volgende keer? Het was hem zwaar gevallen, vooral het gedeelte door Rusland, maar hij had wel wat te vertellen.

Garstman Rijst

20-03-2012

Niek en Paulien met Sterre en Loes zouden vrijdagmorgen om 8 uur het station van Chang Mai binnen komen rijden. Dus ik was er tegen die tijd en inderdaad, daar kwam de trein maar al wie er in zat, geen Niek en Paulien, nog de kinderen. Het was de trein van enkele uren eerder en hun trein had drie uren vertraging. Later bleken er op het traject drie brommers onder de trein gekomen te zijn, ernstig genoeg maar hier een normaal fenomeen waar niemand zicht bijzonder druk om maakt. Behalve waarschijnlijk de naaste familie.

De hel van het noorden

15-03-2012

De hel van het noorden kun je het misschien niet echt noemen. De wegen zijn goed, eigenlijk veel te goed. Grote brede wegen, weinig verkeer maar de brandende zon maakt het wel piitig. Het dagje Sukhothai was heerlijk als rustdagje tussendoor en het gaf me de tijd nog wat oudheden te bekijken. Maar ik ben een beetje tempelmoe. Ook in het oude Sukhotai barst het weer van de budhistische tempels en het zijn stuk voor stuk bewonderenswaardige bouwwerken maar wanneer je er al een stuk of 1000 gezien hebt dan heb je het wel eens een beetje gehad. Dus ik fiets er lekker tussendoor, klets ondertussen wat met mensen die daar ook rond kijken en fiets weer terug.

Sukhotai

10-03-2012

Op het gevaar af in herhalingen te treden meld ik toch maar weer dat het ongelooflijk heet was op de fiets. Gisteren werd het onbedoeld nog een hele lange, zware etappe. Eindelijk lukte het me weer eens om al om 6 uur 's morgens mijn bed uit te stappen en zo snel mogelijk op de fiets te springen. Een ontbijtje was niet zomaar te vinden maar gelukkig vond ik na enige tijd een tentje waar ze lekkere rijst met kip hadden. Fietsen op een lege maag valt niet mee en je raakt er steeds meer op gefixeerd dat je iets moet eten. Gelukkig kwam het weer goed.

Good morning

08-03-2012

Het is warm op de fiets. Ik heb niet snel last van de warmte maar zo warm als het hier is, heb ik het volgens mij zelden meegemaakt. Eergisteren had ik een relatief kort ritje, ruim 70 kilometer van Ayuthani naar Lopburi. Mijn plan was vroeg op pad te gaan maar ondanks dat ik wel vroeg op stond, zat het zo gezellig op de veranda van ons guesthouse dat het uiteindelijk tegen tienen was dat ik eindelijk de weg opdraaide. Bij het uitfietsen van de stad twijfelde ik even of ik de goeie route had. Ik keek om me heen en achter me kwam in volle vaart een brommertje aanscheuren. Hij remde veel te hard en slipte bijna, bleef op de been en remde nog een keer. Weer te hard en deze keer slipte hij onderuit. Gelukkig mankeerde hem niks en de brommer was licht beschadigd. Na drie keer gevraagd te hebben of hij OK was, grinnikte hij dat het inderdaad OK was dus ben ik maar door gefietst. Beetje sneu was het wel, maar ze rijden hier vaak als gekken op die brommertjes, meestal zonder helm, in korte broek en op badslippers. Meestal gaat het goed.

Terug op de fiets

07-03-2012

Het is alsof ik nooit anders heb gedaan. Gisteren fietste ik weer door het drukke verkeer in Bangkok, de eindeloze stroom auto's en brommertjes. En het leuke is, ik rijd ze allemaal voorbij. Wat betreft de auto's dan want die staan meer vast dan dat ze rijden. "Pak toch de fiets" denk ik, maar blijkbaar is iedereen te gehecht aan zijn grote bak op vier wielen. Ook hier rijden ze graag in van die enorme SUV bakken, 4 WD's in het stroperige stadsverkeer.

Tandarts

01-03-2012

Nu de groep weg is moet ik weer even omschakelen om het allemaal weer alleen te doen. Het verschil is groot. Met een groep heb je de hele dag mensen om je heen en zit je nooit verlegen om een praatje. Allen op reis heb je meer oog voor detail, je ziet veel beter wat er om je heen gebeurt en kunt daar ook beter van genieten. Ik ben vanuit het tamelijk luxe Panorama hotel overgestapt naar het Okinawa Guesthouse, een klein guesthouse in het oude centrum. Het guesthouse is gezellig, ik ken het nog van vorige keer.

Einde Myanmar

27-02-2012

De groep is veilig naar huis teruggekeerd. Vier mensen hebben er nog een weekje aangebreid en zijn of onderweg naar het strand of naar de Gouden Rots. Gelukkig is de reis zonder kleerscheuren (nou ja een enkeling scheurde uit zijn broek) verlopen. Een paar mensen hadden toch wel moeite met de wandelingen maar iedereen is meegeweest, zelfs met de afdaling van zo'n 600 meter langs een prachtige berghelling.

NB Vandaag is ook het artikel geplaatst van 22 FEB. Eerder lukte dit niet ivm slechte internet verbindingen.

Contact

26-02-2012

Het valt niet mee om in Myanmar een goede internetverbinding te krijgen. Vandaar even geen nieuws. Na enige omzwervingen, waaronder een bezoek aan Bagan en een schitterende 4WD tocht door de Chin staat naar Kanpetlat en Mindat, zijn we vandaag heelhuids terug gekeerd in Yangon. Iedereen hartelijk dank voor de verjaardagswensen. Ik heb het gevierd met een kampvuur en een lekker borreltje en ze hebben voor me gezongen dus dat was helemaal goed. Volgend jaar moeten we maar eens een feestje vieren want ik wil niet wachten tot ik 60 wordt. Dat duurt nog veel te lang. Later meer.

Afval

22-02-2012

Het is een plezier weer in Myanmar te zijn. Wel is het contrast met mijn vorige bezoek aan dit land groot. Met een groep zie je veel in relatief weinig tijd, maar je rijdt ook heel veel voorbij. Wat je voorbij rijdt zijn geen zaken waar je in een reisbrochure of op de website van een reisorganisatie mee voor de dag kunt komen.Maar juist die dingen, die kleine dorpjes onderweg,  toevallige ontmoetingen met mensen, het simpele eethuisje kleuren een reis maken het juist zo bijzonder. Met een bus vol mensen, kun je dat onmogelijk op een natuurlijke manier laten beleven.

Inle meer

12-02-2012

In de buurt van Kentung hebben we een aantal bergvolkeren bezocht, die wonen in afgelegen, behoorlijk geisoleerde dorpen. Alleen vraag je je dan af: Hoe lang nog? Er werd al hier en daar druk gewerkt aan nieuwe wegen. De Chinezen leggen een splinternieuwe weg door een deel van Myanmar aan zodat gokkers, een nationale sport maar verboden in Myanmar zelf, makkelijker naar China kunnen. Ook deze contreien, nu het opener wordt, gaan mee in de vaart der volkeren met alle goede en kwalijke kanten die dat met zich meebrengt. Mensen lijken hier vanuit het stenen tijdperk zo de moderne tijd in gesleept te worden. Het zal nog wel even duren maar wie nog iets van het authentieke Myanmar wil zien, moet niet te lang wachten.

Nieuwe openheid in Myanmar

08-02-2012

Bij aankomst op het vliegveld van Yangon (Rangoon) in Birma, realiseerde ik me weer even dat het leven als reisbegeleider toch ook wel erg veranderd is. Een man met een bordje met Mr. Hoogland stond me op te wachten en ik werd snel naar mijn uiterst luxueuze hotel gereden. Met zwembad, fitness en sauna en dan denk je wel eens terug aan 'die goede oude tijd', bijvoorbeeld de keer dat ik midden in de nacht in Casablanca aankwam, na enig heen en weer gesteggel een dikke Marokkaanse chauffeur in een nog veel dikkere oude Mercedes me wel tegen een afzetprijs naar het centrum wilde brengen. Goed en wel op weg zag ik de wegwijzer 'Linksaf naar Casablance. Hij gooide zijn stuur echter rechtsom en we doken een woestijnpad op. Ik probeerde hem zo gek te krijgen terug naar de weg te gaan, maar hij wist een kortere weg. Tijdens het schakelen werd hij aardig handtastelijk en ........

Terug in Thailand

03-02-2012

En voor je het in de gaten hebt zit je dan al weer een paar dagen in Thailand. Moe na een doorwaakte nacht en rondhangen op het vliegveld kwam ik 's ochtends aan op de luchthaven van Bangkok waar ik snel de shuttlebus wilde pakken. Deze handige bussen rijden je in redelijk korte tijd naar het centrum. Helaas, de shuttlebus was opgeheven en ik moest met de trein. Maar de fiets dan? Of ik hem kon opvouwen? Nou nee, dat gaat niet lukken. En dan mag hij dus niet in de trein. Nou ben ik dat stukje wel vaker gefietst dus snel de banden oppompen, trappers er weer opdraaien en het stuur recht en op de fiets over de snelweg richting centrum Bangkok. Het was rustig op zondagochtend.

Bandaranaike Airport

28-01-2012

Was ik gisteren nog optimistisch over de trein die ik vanaf ergens halverwege zou kunnen nemen, vandaag bleek het net weer even anders te zijn. Gelukkig was ik 's morgens op tijd vertrokken, om 7 uur had de bakker verse broodjes gebakken en die smaakten voortreffelijk. Daarna ging ik richting Galle waar ik graag wat langer had rondgekeken. Het is een vrij grote stad en zoals de meeste steden hier wordt je daar niet vrolijk van. maar de stad heeft ook een behoorlijk Nederlands verleden .......

Aankomst Colombo

27-01-2012

Sri Lanka zit er bijna op. Fietsend langs de vakantiekust van Sri Lanka nader ik Colombo. Af en toe wijk ik van de snelweg af maar steeds weer keer ik noodgedwongen terug op de brede strook asfalt langs de kust. De weg is op sommige plaatsen bijna over het strand aangelegd. Er blijft dan maar een smal stukje strand over, soms zit er alleen een muurtje van stenen of stukken rots tussen het strand en de weg. Jammer dat ze op deze manier de prachtige kustlijn ....

Vakantie

26-01-2012

Wanneer je toe bent aan vakantie dan kan ik Sri Lanka zonder meer aanraden. Het is een schitterend land en er is veel te zien voor wie van natuur houdt. Er zijn diverse natuurparken met olifanten, luipaarden, krokodillen en heel veel vogels, er is accomodatie in soorten en maten van heel eenvoudig tot superluxe, de wegen en het transport zijn goed geregeld en voor het relax gedeelte zijn er wellness centra met ayurvedische massage en andere aardigheden voor de vermoeide geesten. Het lijkt .....

Russisch ontbijt

21-01-2012

De weg van Trincomalee naar Arugam Bay loopt geheel langs de kust. Onderweg wat stoffige of beter suffige dorpjes. Niet veel te beleven. Wanneer het uitzicht op de palmbomen, het strand en de zee niet zo prachtig was, kun je de lange strook asfalt redelijk saai noemen.

Olifantendrollen

19-01-2012

Weg van de snelweg bevalt me ook hier erg goed. Binnendoor over kleine weggetjes vond ik mijn weg naar Polonneruwa, een van de steden in de culturele driehoek waar veel tempels en ruines van tempels te vinden zijn. Aangekomen bij een van de guesthouses wilde iemand me gelijk een tourtje voor de volgende dag aansmeren, een bezoek aan die beroemde ruines. Ik verbaasde hem kennelijk door te zeggen dat ik er geen zin in had, ik had al genoeg oude tempels gezien en ging geen 25 dollar neertellen om met hem nog meer oude stenen te bekijken. Ik kom onderweg genoeg moois tegen waar ik meer van geniet.

Ongebluste kalk

15-01-2012

Het is makkelijk om te denken dat Sri Lanka een soort verlengstuk van India is maar dat is onterecht. Hoewel er zeker overeenkomsten zijn zoals het uiterlijk van de mensen, de rondcrossende motor rickshaws, de stinkende vrachtauto's, de tempels en de temperatuur, zijn er ook heel veel verschillen. Sri Lankanen zijn trots op hun land maar ze zijn er ook trots op dat ze veelal goed Engels spreken, dat is een groot voordeel hier.  Verder lijkt alles hier beter georganiseerd, de huizen zien er veel beter uit, de steden zijn ook echte steden en geen samenraapsel van aan elkaar gebouwde scheefhangende hutten die elkaar overend lijken te houden. Sri Lankanen zijn in het algemeen wat rustiger dan Indiers.  Wat wel overeenkomt is de vanzelfsprekendheid dat dingen altijd anders lopen dan je verwacht of wat was afgesproken.

Eerste indruk Sri Lanka

13-01-2012

De vlucht van Srilankan landde om een uur of tien 's avonds op de luchthaven, die zo'n 40 kilometer van de stad ligt. Dat is geen tijd meer om op de fiets te stappen en een guesthouse te zoeken dus de fiets achterin een grote taxi en ik werd naar een guesthouse in de buurt gebracht. De eerste indruk is dat het een groot verschil is met India. Het is in ieder geval een stuk schoner, je rijdt niet langs bergen straatvuil en het komt minder chaotisch over.

Een nieuwe wending

07-01-2012

De kogel is weer eens door de kerk. We zijn gearriveerd in het oude Mysore en ik zit in een prachtig hotelletje vlakbij het oude paleis. Mysore is inderdaad een schitterende ruim opgezette stad. Een stad waar veel te zien en te beleven is, kleurrijke markten, het prachtige Maharaja paleis wat 's avonds heel mooi verlicht is, tempels en meer van dat soort attracties. Overigens ook een stad waar je 's avonds op het dakterras lekker een biertje kunt drinken en heerlijk kunt eten in de tropische avondkoelte. Het goede leven.

Het nieuwe jaar

04-01-2012

Chennai is een grote stad. Qua omvang de vierde stad van India, na Delhi, Mumbai en Kolkata. Het is een hele oude havenstad en ik had graag even in de haven gekeken maar dat is erg lastig gemaakt sinds 9/11. Bang voor terroristische aanslagen is alles hermetisch afgesloten. Op het strand was het een drukte van belang. Ik schat dat er zeker tienduizenden mensen rondliepen. Honderden kleine winkeltjes vornden samen een grote supermarkt op het strand, alles was er te krijgen. De mensen moesten zich er letterlijk en figuurlijk een weg tussendoor persen om van of naar het strand te komen. Duisburgse toestanden, van crowd management hebben zie hier blijkbaar nog niet gehoord.

Oud en nieuw in de bus

31-12-2011

Vanochtend regende het pijpestelen, iets wat ik de laatste maanden niet meer gewend was. Na het ontbijt wilde ik nog een kijkje gaan nemen op een oud Nederlands kerkhof, een overblijfsel uit de tijd dat Nederland hier nog een koloniale vestiging had. Bij vertrek was het droog maar even later viel het weer met bakken uit de lucht dus we kwamen doornat aan bij het kerkhof, al met al een trieste aanblik. Er was weinig van historische waarde te zien, de meeste graven waren vernield. Of door grafrovers of door de tand des tijds. Sommige graven van wat recentere datum waren nog goed leesbaar. Veel graven van jonge mensen, veel kinderen. In die tijd eisten de tropische ziekten hun tol onder de Europeanen.

In het klooster

28-12-2011

Orissa een prachtige staat om te fietsen. Op eerste kerstdag vertrokken we uit Puri en probeerden langs de zee te rijden maar helaas, de weg werd steeds minder en op een gegeven moment was er helemaal geen weg meer. Dus terug en dwars door het drukke oude Puri, langs de tempel, de Jagannath Mandir. Naar deze tempel komen duizenden Hindoes op pelgrimstocht want Puri is een van de heiligste Hindoe bolwerken in India.

Kerstmis

24-12-2011

Vrolijk kerstfeestVoor je het weet is het weer zover. De kerstman staat voor de deur en zelfs hier in India tracht men ons een beetje in de kerst stemming te brengen. Het lijkt een beetje een ver van je bed  show, Kerstmis in India, maar vanavond eten we een kerstmenu. Waarschijnlijk iets met vis want kalkoenen kom je hier niet tegen.

Birma

20-12-2011

Net aangekomen in Konark en te horen gekregen dat ik in Februari een reisje bergvolkeren in Birma voor Dimsum ga begeleiden. Leuke verandering van de plannen. Het zal dus geen Sri Lanka worden maar een aangepast fietsprogramma naar Zuidelijk India en daarna richting Birma maar dat gaat per vliegtuig. Over land kom je nog niet binnen.  Voor meer info klik op DIMSUM. Misschien kun je nog mee :-)

Krokodillen

19-12-2011

Mijn weggetje heb ik gevonden. Google Earth had me een mooi weggetje getoond, weg van de snelweg. Maar dan is het de kunst om dat weggetje ook in werkelijkheid te vinden. En dat lukte na enig vragen en uitleggen dat ik echt langs dat weggetje wilde en niet langs de snelweg. Blikken van onbegrip negeer ik. "Waarvoor hebben we dan zo'n mooie snelweg gemaakt?" zie je ze denken. Ik kies voor het landweggetje, bezaaid met kuilen en gaten en bij ieder dorpje echte verkeersdrempels.

Zuidwaarts

16-12-2011

Het was een beetje een gok om van Kolkata eerst richting Diamond Harbour te gaan en van daaruit maar zien hoe ik door de delta's van de grote rivieren zou komen. Ik heb mijn GPS maar die gaf maar een deel van de informatie en op de kaarten was ook niet echt te zien waar ik langs zou moeten, maar het bleek achteraf reuze mee te vallen. De weg wees zich soms vanzelf en soms moest ik gewoon even vragen en zo kwam ik op de prachtigste plekken. Door de velden, de vruchtbare rivierdelta's waar boeren al eeuwenlang op dezelfde manier hun oogst binnen halen. Ossekarren, enorme pakken stro op een fiets, rijststro op de weg zodat je het gelijk dorst wanneer je er overheen rijdt. Ik bleef op prachtige kleine boerenlandwegggetjes, over het algemeen goed geasfalteerd en af en toe ook niet.

Terug in Kolkata

14-12-2011

Terug in de hectiek van Kolkata. Het was nog een hele operatie gisterochtend om in het vliegtuig te komen. Niet voor mezelf maar voor het terroristische moordwapen wat ik bij me had, mijn fiets. Eerst moest ik hem buiten inpakken, vervolgens werd hij binnen weer half en half uitgepakt. Na wat heen en weer gepraat over het stuur waar ze in wilden kijken werd het akkoord bevonden. Het stuur kon er niet af, daar had ik geen gereedschap voor en zij ook niet. Ik dacht dat het toen klaar was maar blijkbaar hadden ze een grote scanner gevonden waar de fiets doorheen paste. Vlak voor vertrek werd ik er weer bij geroepen.  Er waren batterijen geconstateerd. Dus weer open, deze keer de achterste helft. Het achterlicht getoond, aan/uit geschakeld en eindelijk was ook daarover het oordeel dat het wel meeviel. Altijd weer heel bijzonder die overdreven veiligheidsmaatregelen in een land waar door slangenbeten naar schatting 46.000 mensen per jaar om het leven komen, in het verkeer honderduizenden en door terrorisme .....???

Agartala

12-12-2011

Na zo'n 2600 kilometer ben ik aangekomen in Agartala, de hoofdstad van de kleine staat Tripura, vlak aan de grens met Bangladesh. Tripura is hier en daar wat heuvelachtig en heeft een prachtige natuur. Daarnaast is Agartale een prachtig voorbeeld van het oude India. Mooie Hindu tempels en een prachtig paleis wat op dit moment in restauratie is. Het moet over een maand of 6 klaar zijn, voor de onafhankelijkheidsdag. Dat was de informatie die het toeristenburo gaf, maar ze lijken er niet echt op te rekenen. Veel projecten hier lopen heel erg uit de hand en sommigen komen nooit af. Maar als het in orde komt, dan wordt het een prachtig paleis.

Zoete ananas

10-12-2011

"Daar wordt op de deur geklopt". Wie zou dat zijn midden in de nacht? Even denk ik aan een verlate Sinterklaas actie maar wanneer ik met een slaperige kop de deur open staan er drie grijnzende politieagenten voor mijn kamer. "Nee er was niets aan de hand". Ook hier begrijpen ze blijkbaar wel dat een nachtelijk bezoek van politieagenten meestal niet zomaar een beleefdheidsbezoekje is. Maar dat was het wel in dit geval. Ze hadden gehoord dat er een buitenlander in het dorp was en dat wilden ze graag met eigen ogen zien. Na een beleefd praatje, het ging o.a. over hoe ik heette en waar ik vandaan kwam, mocht ik verder slapen maar niet nadat ik een uitnodiging kreeg om morgen op het buro te komen koffiedrinken. Waar maak je dat nou nog mee?

Terug op de fiets

08-12-2011

Innerlijk moet ik er wel eens een beetje om lachen wanneer ik mensen in de groep hoor klagen over hun ontberingen. Ze zouden voor de aardigheid vandaag even met me mee hebben moeten fietsen, eindigend in een klein dorpje halverwege Bandarpur en Agartala. Bezweet en onder het stof kwam ik aan bij een klein guesthouse. Het ziet er van buiten kleurrijk uit. De vriendelijke 'manager' ontvangt me met alle egards want hier komt nooit een buitenlander.

Einde Bhutan

05-12-2011

Bhutan zit er al weer op. Na twee weken rondtrekken door het prachtige land passeerden we vanochtend de Indiase grens. Bhutan is een bijzonder mooi land, we hadden een prachtige reis en veel gezien. Aan de andere kant, het is geen land voor avonturiers. Iedere reiziger wordt voortdurend vergezeld door een gids en een chauffeur. Voor je het land binnenkomt heb je 200 US$ per dag betaald waarvan een groot deel naar de overheid gaat en van de rest wordt alles keurig voor je geregeld. Nette hotels altijd met restaurant waar je eten krijgt wat is aangepast aan de Westerse smaak, een bus waarin je rondgereden wordt en een deskundige gids die je begeleidt naar allerlei bezienswaardigheden. Wij hadden gelukkig een hele goede gids die goed aanvoelde wat de groep wilde en dat ook invulde. Daardoor hebben we ook enigszins met de Bhtaanse bevolking kunnen kennismaken. In de dorpen zijn de mensen vaak straatarm maar omdat ze elkaar helpen, bijvoorbeeld met huizen bouwen, wonen ze in mooie huizen. Alle huizen zijn gebouwd volgens de prachtige Bhutaanse architectuur en daardoor heeft het hele land een mooie en bijzondere stijl.

Door Bhutan

24-11-2011

Wanneer je de grens over stapt van India naar Bhutan dan stap je letterlijk en figuurlijk in een andere wereld. Schoon, het ruikt anders en er daalt een weldadige rust over je. Pas dan realiseer je je waarin je de afgelopen zes weken hebt geleefd. De grensfaciliteiten werden snel afgehandeld en op weg gingen we naar Paro waar ik mijn groep ging ontmoeten. Zij maakten de klim naar het Tijgernest, een klooster op 2700 meter hoogte tegen een rotswand aangeplakt. Vreemde jongens die monniken. Op de gekste plekken hebben ze immense kloosters gebouwd. Dat moet een enorme klus zijn geweest om al die bouwmaterialen naar boven te slepen.

Bhutan

20-11-2011

Het wordt dus Bhutan is de bedoeling. Ik ben met een prachtig ATR propellor vliegtuigje terug gevlogen naar Guwaihati. Dat is toch nog een beetje echt vliegen vind ikaltijd. Na een dagje wachten in Guwaihati lijkt het er op dat ik dinsdag Bhutan in kan en vanmiddag ga ik met de trein richting Jaigaon, de grensplaats tegenover Puentscholing in Bhutan.

Waterloo

18-11-2011

Vanaf Majuli weer de vaste wal op, richting Agartala en Bangladesh. Ik heb nog een behoorlijke weg te gaan en besluit eens even lekker door te fietsen. Daar komt de eerste dag niet zoveel van want bij het verlaten van de veerboot beland ik in een lange stoet van de overleden zanger waar ik eerder over schreef. De beste man heeft de hele staat nu al bijna twee weken in zijn greep. Hij is reeds gecremeerd maar vandaag wordt zijn as uitgestrooid in de Brahmaputra zodat hij voor eeuwig door zijn geliefde land zal stromen. RIP.

Majuli Island

13-11-2011

In plaats van noord of zuid van de Brahmaputra zit ik er nu middenin. Majuli Island is een eiland of eigenlijk een grote zandbank in de rivier. Het wordt bedreigd door het water wat de laatste jaren met steeds grotere hoeveelheden vanuit China deze kant uit komt. Huizen op palen, verhoogde wegen maar het is de vraag of het eiland het gaat houden. Volgens zeggen erodeert het langzaam en zal het over een jaar of 20 verdwenen zijn als het zo doorgaat.

Langs de Brahmaputra

09-11-2011

Een zeer beroemde dichter en zanger is op 85 jarige leeftijd overleden. Al dagen lang zie ik geen ander nieuws dan HIJ. Hij in het ziekenhuis terwijl ze proberen hem te redden, zijn familie in de rouw, omstanders die rouwen en overal onderweg zijn beeltenis met kaarsjes en luidsprekers die zijn liederen met een metalige klank laten weerklinken. Er is een dag van rouw afgekondigd en alles is hier gesloten. Niet alleen overheidsinstellingen en scholen maar ook bijna alle winkeltjes en restaurantjes. Kortom, het hele openbare leven ligt hier plat. Het was vanmiddag zo druk in Guwaihati, de hoofdstad van Assam, met mensen die zijn begrafenis wilden bijwonen dat de plechtigheid moest worden uitgesteld tot morgen ochtend 7 uur. Ik ben blij dat ik daar gister ben vertrokken, tussen zulke enorme mensenmassa's wil ik liever niet terecht komen hier.

Door Assam

04-11-2011

Alweer ruim 1300 kilometer op de teller. De eerste ketting is gewisseld en de benen raken lekker los. Van Koch Bihar naar Dhuburi loopt de National Highway 31 maar omdat ik nog steeds probeer de grote drukke wegen te mijden, koos ik voor een ommetje over landweggetjes die mijn GPS aangaf. Met een gelukzalig gevoel tufte ik over het Bengaalse platteland. Een prachtig asfaltweggetje zonder noemenswaardige kuilen en gaten. Langs de weg prachtige groene rijstvelden en af en toe een gehuchtje.

Cooch Behar

02-11-2011

Ik denk dat het de juiste keuze was om weer af te dalen. Sikkim is prachtig en een dagje Gangtok was zeker de moeite waard maar met de fiets moet je af en toe praktische keuzes maken. Het was een lange prachtige afdaling langs de rivier Teesta, de slagader van Sikkim . In de rivier worden tot woede van de Sikkimezen op vele plekken stuwdammen gebouwd. Het moet India voor een groot deel van schone hydro electrische energie gaan voorzien, maar gaat nu vooral ten koste van de natuur en van de mensen die er wonen. Tijdens de aardbeving zijn er tientallen doden gevallen ondat de kwetsbare natuur was vernield wat leidde tot grote aardverschuivingen. Eentje daarvan kwam in een bouwput waar 38 mannen omkwamen die daar aan het werk waren.

Sikkim

30-10-2011

De Darjeeling thee heeft goed gesmaakt. Gezellig 'Happy Deewali' gevierd met wat Engelsen, een Amerikaanse, een Fransoos, een Indier en nog wat rondreizende nomaden. Deewali is het feest van het licht, een beetje vergelijkbaar met ons kerstfeest. Kaarsjes, lekker eten, kadootjes. De balans wordt opgemaakt, niet zozeer van het leven maar met name financieel. Afhankelijk daarvan vallen de kadootjes blijkbaar groter of kleiner uit. En overal vuurwerk, overdag maar vooral ook 's avonds. Dit jaar minder dan anders volgens de kranten omdat India ook groener gaat denken en de enorme vervuiling veroorzaakt door het plofwerk minder gewenst wordt geacht.

Website nieuws

26-10-2011

Reisschema

Voor de mensen die het reisschema volgen is het misschien leuk te weten dat ik vanaf nu zoveel mogelijk de gereden route volgens de GPS (de track) zal toevoegen. Je kunt hem volgen op de onderliggende kaart en voor de echt liefhebber: JE KUNT HEM NA FIETSEN! In dat geval, doe iedereen onderweg de groeten van me.

Kijk op de pagina REISSCHEMA en klik op het symbool van de Garmin GPS in de meeste rechtse kolom of probeer deze eens:

Voor nieuws over foto's ....

Himalaya

24-10-2011

Siliguri ligt aan de voet van de Himalaya. Noordwaarts ligt de weg naar het Darjeeling van de wereldberoemde thee. Ik had een klein weggetje aangeraden gekregen langs de Nepalese grens via Mirik. Deze weg zou minder stijgen dan de rechtstreekse weg, maar is daardoor natuurlijk wel langer. Het bleek een gouden greep.

Vrouwenlawaai

22-10-2011

Kleine weggetjes, weg van de oorverdovende snelweg, slingerden door West Bengalen. Ik kwam door kleine dorpjes waar ik iedere keer nogal wat bekijks had. Twee keer kwam de politie er aan te pas om me de ruimte te bieden verder te kunnen, dwars door een enthousiaste menigte die mijn fiets willen bekijken. Mij ook wel, maar de meeste aandacht gaat naar de fiets. Aandachtig worden de tandwielen geteld, ik probeer de werking van de GPS uit te leggen maar mijn ting ting belletje trekt meer aandacht. Het zadel wordt betast.

Duizend keer per dag ....

Wereldberoemd in India

19-10-2011

We dromen er denk ik allemaal wel eens van. Wereldberoemd zijn. Nou ik heb het gisteren een dagje meegemaakt en kan eerlijk zeggen dat ik liever maar gewoon blijf. De krant wordt blijkbaar goed gelezen want af en toe wordt ik staande gehouden om te vragen of ik het echt ben, die man uit de krant. Koppen steken uit auto's: "You Mr. Hoogland from Amsterdam?" Helaas had de journalist in zijn krant geschreven dat ik uit Amsterdam kwam. Nederland en Amsterdam zijn blijkbaar synoniem. Nog een wonder dat ik niet als bekende voetballer werd aangekondigd. En 's avonds toen ik in het hotel aankwam was ik plotseling een "honoured guest of India" en kreeg een mooie kamer voor een zacht prijsje. Ja beroemd zijn heeft vast voordelen maar ik had de hele dag door tientallen mensen met cameraatjes op hun mobieltje die gevraagd en ongevraagd foto's en video's van me maakten.

De grens met Bangladesh

18-10-2011

Om aan het rauwe verkeer van de National Highway 34 te ontsnappen besluit ik een kleine weg langs de grens met Bangladesh te pakken. Stel je overigens niet teveel voor van een National Highway. Het is een hobbelige strook asfalt waar twee vrachtauto's elkaar net kunnen passeren en dat doen ze met een enorme snelheid. Ondertussen hangen ze met hun volle gewicht op de claxon zodat alles wat minder wielen heeft nog enkele seconden de tijd heeft om een veilig heenkomen te zoeken. Ik hield dat al gauw voor gezien en besluit dit soort wegen te mijden als de pest.  De kaart van Reise Knowhow biedt ook deze reis weer bijzonder goede waar voor zijn geld. Voor een kaart van deze schaal, 1 op 1.500.000, biedt hij bijzonder gedetailleerd de mogelijkheden aan. Ik  gebruik deze kaarten bijna voor al mijn reizen en iedere keer sta ik weer versteld van de enorme bruikbaarheid van deze kaarten. Bovendien zijn ze sterk, kunnen goed tegen vocht, ik kan ze op allerlei manieren vouwen en in mijn hoesje proppen en ze zijn onverslijtbaar.

Op naar het Noorden

16-10-2011

Fietsend Kolkata uit ging eigenlijk probleemloos. Dankbaar maak ik gebruik van mijn GPS die me bijna feilloos de goeie kant uit stuurt. Vrolijk fiets ik over de immense Howrah brug, een hele oude ijzeren hangbrug die ooit een van de grootste bouwwerken ter wereld was. Daarna rechtsaf, de Hoogly river aan mijn rechter zijde houdend. Het is druk verkeer en ontzettend warm maar ik vorder goed en naarmate ik verder van het centrum kom wordt de omgeving rustiger en vriendelijker. Ik krijg een theetje aangeboden van een meneer die 20 jaar in Europa heeft gewerkt. Hij heeft veel geld verdiend maar Europa is duur en de familie veeleisend en uiteindelijk is hij er niet veel mee opgeschoten. Hij waarschuwt me voor de Indiers die altijd iets aan je proberen te

Kolkata

13-10-2011

Door de in de neus van de Boeing gemonteerde camera zag ik Kolkata (voorheen Calcutta) op me af komen. Even later denderden we over de hobbelige landingsbaan van de luchthaven en het duurde niet lang voor ik door de immigration was en stond te wachten op mijn bagage. Mijn fiets werd me gebracht en na een eerste snelle inspectie zag ik dat hij onbeschadigd uit het toestel was gekomen. De twee Indiers die hem brachten vroegen natuurlijk om hun fooitje maar ik had nog niet gepind en alleen maar Euro biljetten. Spijt me jongens, andere keer beter.

Nieuwe reis

05-10-2011

Op 12 Oktober ga ik weer op pad. Deze keer begint de tocht in Kolkata (Calcutta) in India. Het wordt weer een fietsreis met een verwachte duur van bijna 6 maanden. Ruwweg zal de tocht naar Noordoostelijk India gaan. Misschien, wanneer ik het visumtechnisch kan regelen, breng ik nog een bezoek aan Bangladesh en vervolgens fiets ik langs de oostelijke kust zuidwaarts en de bedoeling is dat ik eindig in Sri Lanka. Maar dat is slechts een ruw idee, het kan allemaal heel anders lopen.

De website heeft een iets andere opzet gekregen. Vorige keer waren er een aantal mensen die moeite hadden de laatste bijdragen te vinden. Daarom staat de laatste bijdrage nu bovenaan en kun je doorscrollen naar beneden voor de oudere verhalen. Denk je na de korte inleiding dat het de moeite loont om verder te lezen dan druk je eenvoudig op 'lees verder' en dan krijg je het hele verhaal.