Toch weer noedels?

04-04-2016
Ik stap een restaurant binnen. Er hangt een indrukwekkend aantal plaatjes aan de wand van prachtige lekkernijen maar de ober wijst me op een kleinere kaart met slechts zes gerechten.  Naast de nodige noedels zie ik een mooi plaatje van gegrild varken. Daar kies ik voor,  het is weer eens wat anders. Maar wanneer de serveerster de bestelling opneemt moet ze ......

Langs het meer

01-04-2016
Ik schreef al dat de Lonely Planet zweeg over het meer waar ik langs fietste. En terecht, niet verder vertellen, want het was daar geweldig mooi. Misschien wel een beetje Vietnam zoals je je Vietnam voorstelt in een plaatjesboek. Ik vond een mooi klein weggetje die me langs prachtige plekjes leidde. En op een gegeven moment vond ik een nog kleiner weggetje maar dat was een modderpad,  zo spekglad door de voortdurende motregen dat de ijsmeester ...

Schreeuwende varkens

28-03-2016
De bergen zijn schitterend. De mensen fantastisch, vriendelijk en gastvrij. Het eten smaakt uitstekend.  Maar eventjes overwoog ik om vegetariër te worden toen ik er zonet getuige van was hoe vier volwassen varkens luid schreeuwend aan oren en staart in .....

Mooi, mooier, mooist.

26-03-2016
Het berggebied hier in het noorden Is onvoorstelbaar mooi maar het Is ook hard werken.  Zwaar fietsen dus.  Gisteren vertrok ik uit Xín Man enigszins tegen mijn zin maar ik moest van mijn kamer af. Het hotel was volgeboekt.  Hoe bestaat het in zo'n ......

Het mooie noorden

24-03-2016
Aangekomen in een klein dorpje. Niks te beleven denk je op het eerste gezicht maar niets is minder waar. Dwars door de hotel muren klinkt het valse gezang van de ook hier razend populaire karaoke. Het hele dorp geniet mee. Een paar dagen geleden vertrok ik uit Muong Hun. Op Zondag bezocht ik eerst de kleurrijke markt waar mensen uit de wijde omgeving hun handel komen doen. En dat niet alleen, het Is ook gewoon gezellig want ....

De eerste stappen in Vietnam

19-03-2016
Eigenlijk iedere keer toch een bijzondere ervaring.  Je stapt een denkbeeldige lijn over die we grens noemen en je staat in een andere wereld.  Een ander soort mensen, andere taal, andere gewoonten. Van China naar Vietnam  is niet alleen maar een uurtje tijdverschil.
De grens over ging, na enig zoeken .....

Einde China

16-03-2016
Dat werd hem dus niet gisteren.  Het zag er veelbelovend uit, keurige ruim opgezette gebouwen. Niet een of ander louche grens gebeuren.  Maar nadat eerst omstandig mijn paspoort werd bekeken werden er twee anderen bijgehaald die een paar woorden Engels spraken samen. Deze grens was alleen open voor de lokale bevolking. Ik kon praten als Brugman, ze verstonden me toch niet. Vriendelijk glimlachend ......

Laatste noedels???

14-03-2016
Tussen China en Vietnam zijn maar een stuk of vier grensposten waar buitenlanders doorgelaten worden.  Ik hoop dat ik op weg ben naar één daarvan maar hij staat nergens beschreven.  Als het niet zo is moet ik nog zwaar aan de bak want de weg er naar toe was een hele klim.

Gisteren vertrok ik op tijd uit Manhao. Behalve heel veel noedels zag ik niet veel ontbijt mogelijkheden en ik stelde stelde me ....

Verkeerde afslag

12-03-2016
De rit van Jianshui naar Nashna beginte pittig. Met slechts een paar dimsummetjes in mijn maag moest ik omhoog. Gelukkig kon ik ergens in the middle of nowhere  nog wat fruit kopen en gestaag klom ik van ruim 1300 naar bijna 2000 meter hoogte.  Eenmaal boven bij de pas vond ik gelukkig een minuscuul winkeltje waar ze flesjes yoghurt en koeken te koop hadden. Dat was ........

Jianshui

08-03-2016
Ondertussen ben ik aangekomen in Jianshui en zit gezellig op een Warmshowers adres. Deze man spreekt behoorlijk verstaanbaar Engels en dat maakt het leven een stuk gemakkelijker.  Ook een aantal van de andere gasten spreken wat Engels en .....

Terug in Kunming

04-03-2016

Het wordt voorjaar hier. De temperatuur  wordt weer aangenamer en de zon straalt. Dit gedeelte van  China staat bekend om haar milde klimaat en Kunming wordt niet voor niets 'Spring city' ....

Voor de volledigheid heb ik nog een eerder geschreven stuk toegevoegd. Het kon eerder niet geplaatst worden door het crashen van mijn laptop. Kijk daarvoor op datum 18 Februari  met als titel 'Het oosten van Hainan'.

Neus in de boter

02-03-2016

Soms overkomt het je.  Je valt met je neus in de boter.  Ik had me voorgenomen er een rustig dagje van te maken.  Niet te vroeg weg, op straat een ontbijtje bij elkaar scharrelen en dan die kant op. In de buurt  was het Jademeer,  een toeristische attractie maar het was ruim 300 meter extra klimmen dus ......

Genoeg noedels

28-02-2016

Wanneer je hier zo rond een uur of zes door de steden loopt zie je overal om je heen noedels etende mensen. En dat geldt ook voor de middag en ook voor het ontbijt. Als je niet oppast eet je de hele dag noedels. En dat elke dag. Ik ben wel even uit gegeten op die slierten maar het valt nog niet altijd mee iets .....

Laatste dagen samen

25-02-2016

Ja aan alle leuke dingen komt een einde helaas. Mariet is vanochtend vroeg op het vliegtuig gestapt en liet net weten dat ze veilig op Schiphol is geland. En Sabien kwam haar ophalen dus ze staat naar niet alleen. Terwijl zij landde vertrok mijn trein van Guangzhou naar Kunming. Ik zit de komende 19 uren in een 6 persoons coupe die ik helemaal voor mezelf heb. Wat een luxe, hoewel ......

Moonbai

21-02-2016

Mijn laptop heeft de geest gegeven. Ik zal proberen hem weer aan de praat te krijgen maar voorlopig moet ik dit op mijn nieuwe smartphone tikken. We hebben ondertussen stevig doorgetrapt met dagafstanden boven de 100 km. En terwijl we moe ziin en graag willen slapen knalt hier de hele avond een enorme hoeveelheid vuurwerk rond ons hotelletje mooi middenin het dorp gelegen. Een gong slaat, trommels roffelen. Het nieuwe jaar is twee weken oud en wordt nog steeds ......

Het oosten van Hainan

18-02-2016

Eigenlijk had ik gehoopt hier op Hainan nog iets van het oude China te proeven. Op dit eiland midden in de zee zou het leven nog een beetje stil hebben moeten staan in mijn gedachten, maar niets is minder waar. De kleine weggetjes die we dachten te zien op onze kaarten bleken uit minstens vier rijbanen te bestaan en met enige regelmaat trekt een  hogesnelheidstrein .....

Hainan

15-02-2016

De laatste twee dagen van Taiping naar Beihai hebben we er goed aan getrokken. We wilden alles op alles zetten om de twaalfde februari de avondboot naar Hainan te halen en dat lukte wonderwel. Het was nog wel een beetje zoeken. Het binnenweggetje wat we op de kaart hadden gevonden bleek ook in het echt wel te bestaan maar het was nog een hele zoekpartij om het te vinden. En toen we het met behulp van een jonge Chinees en zijn vertaal appie het weggetje in het echt hadden gevonden belde zijn moeder en zij dat de weg helaas gesloten was en we er niet door konden. Dus moesten we langs de grotere weg, een omweg van enkele tientallen kilometers. Het laatste stuk werd die dag dan ook in het donker....

Terug naar de kust

10-02-2016

We weten steeds beter de kleine weggetjes te vinden. Van Xingping naar Guilin maakten we de fout om de GPS niet te geloven en te denken dat we wel een doorsteekje door de bergen zouden kunnen vinden. We eindigden in een dorpje waar toevallig een vloeiende Engelssprekend Chinees meisje ons netjes uitlegde dat we toch echt niet met de fiets de berg over konden. Terug dus maar dat ging over dezelfde mooie route en opnieuw begonnen we vanaf Xingping onze tocht naar Guilin. Het is een schitterend mooi landschap met karstbergen die bijna overal om je heen rechtstandig de grond uitrijzen. 'Wat apart ja' zouden ......

Een beetje vakantie

06-02-2016

Vier nachten in Xingping. Je wordt bijna een van het dorp. De mensen gaan je herkennen en wanneer je voor de tweede keer in hetzelfde restaurantje komt eten merk je dat ze dat erg waarderen. En niet alleen voor de broodnodige Yuans die we met stapeltjes tegelijk uit de muur trekken. Want gelukkig konden we weer pinnen. Hoewel in ieder stadje en dorp  onderweg voldoende pinautomaten zijn en ook al staat er op een aantal toch echt Visa, Mastercard, Maestro of Cirrus, toch kun je hier lang niet overal geld uit de muur halen. Het doet het gewoon niet. Net als Google en Facebook: het werkt gewoon ......

Xingping

04-02-2016

Regenen kan het hier wel. Om een beetje sneller uit het regengebied te komen wilden we een bus nemen naar Hezhou. We dachten aan een rustdagje, lekker uitslapen en daarna op naar het station. Dat station was snel gevonden maar op onze vraag naar 2 kaartjes voor Hezhou kwam een ferm:"Meio" wat zoiets betekent als nee, niets of nooit.  Een bereidwillige taxichauffeur legde uit dat doordat het Chinees nieuwjaar is (over een week), alle bussen bomvol zitten. Hij wilde ons met alle plezier met zijn taxi naar Hezhou brengen. Behalve de prijs zagen we ook het transport van onze fietsen niet zo zitten en dus moesten we fietsen. Ruim 70 kilometer door de gestaag stromende regen. Aangekomen in een dorpje waren we nog maar op de helft naar Hezhou waar we in een luxe 5 sterren hotel gereserveerd hadden. Maar ik kon het nog annuleren dus om kosten te besparen dat snel gedaan. Net  op dat moment kwamen twee jochies ....

Lees verder »

Fietsen in China: Het begin.

30-01-2016

Door een dik pak wolken landden we op Guangzhou Baiyun International Airport. Nadat de fietsen van de band rolden was het nog lang wachten op de overige bagage. Dan ga je op een gegeven moment toch twijfelen omdat ook onze fietszadels in de bagage zaten en we daar echt niet zonder kunnen. Maar gelukkig, na enige tijd was alles compleet en onder het toeziend oog van enkele belangstellende Chinezen.....